Posted in CoQHealth Plus, ESP, Garlic Complex, HEALTH INFO, Heart Diseases, Lecithin, Omega Guard

ARTHEROSCLEROSIS

Apa ke bendanya ARTHEROSCLEROSIS ni? Nak menyebut pun payah.

Sebenarnya bahasa mudahnya ARTHEROSCLEROSIS ni maksudnya SALUR DARAH TERSUMBAT disebabkan pembentukan plak oleh kolesterol.

Bahasa kiasannya, anda bayangkan singki rumah anda. Ada lubang paip bawah tu kan? Bayangkan hari-hari anda sumbat minyak dan segala jenis sampah dalam tu. Lama-lama lubang paip jadi sempit, maka tersumbatlah sink anda.

Sama lah konsepnya. Cuma ini berlaku di dalam arteri anda. Paip yang menyalurkan darah ke seluruh badan. Bahayanya bila ketulan darah beku ni berjalan dan tersangkut di jantung. Maka dapatlah heart attck. Kalau di otak, maka jadilah angin ahmar atau stroke.

Sebab tu pengawalan kolesterol dalam darah sangat penting. Kerana ia pembunuh senyap. Anda tak tau pun anda ada banyak kolesterol, sampai anda buat ujian darah. Dan ramai orang yang walaupun tahu kolesterol dalam darah tinggi, masih tidak berjaya mengawal pemakanan. Kerana ia tak dapat dilihat dengan mata kasar. Tidak seperti darah tinggi atau diabetes, hyperlipidaemia kebanyakannya tiada simptom. Tau-tau je dah kena sakit jantung. Perlu diingat juga, orang kurus pun boleh dapat kolesterol tinggi tau! Bukannya orang gemuk je!!

Jadi apa contoh makanan yang banyak kolesterol?

– Lemak dan minyak
– makanan bergoreng dan bersantan
– mee dan kuey teow goreng
– udang dan sotong
– kuning telur
– telur puyuh

Jadi kerana itu, sila kawal pemakanan anda terutama di MUSIM PERAYAAN.

Antara supplement yang boleh bantu kawal paras kolesterol dan memelihara jantung:

1. Omegaguard
2. Lecithin
3. Garlic complex
4. CoQHealth Plus
5. ESP – Energising soy protein

Berminat? Boleh PM saya.
Ieja Ibrahim
016-6658245 (sms/wa)
Fb: Ad-Dina Shop

Advertisements

Author:

A Doctor by profession, a blessed mother of 3, a wife, daughter and sister. I'm also your preferred Shaklee Independent Distributor (ID 887121). Apart from treating patients using medicines, I believe in giving our body the best nutrition via food and supplements to maintain health and improve our quality of life. Feel free to whatsapp me at 016-6658245 for consultation.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s