Posted in HEALTH INFO, OBESITY

KHASIAT AIR UNTUK DIET DAN KESIHATAN

20140113-143711.jpg

MANFAAT AIR UNTUK KESIHATAN:

– minum sekurang-kurangnya 2 L air sehari untuk MENURUNKAN BERAT BADAN. Ini kerana air membantu metabolisme dengan membantu proses pembakaran makanan. Cukup air = kalori terbakar lebih berkesan = kurang lemak!!
– air juga penting untuk pencernaan. Jika pencernaan tidak berlaku dengan baik, maka badan akan menghantar isyarat kurang zat ==> kita akan rasa LAPAR!! Jadi jangan salahkan orang lain jika anda berdiet tapi masih lapar. Kerana sebenarnya anda dahaga!!
– air memaksimakan metabolisme sewaktu bersenam. jadi anda digalakkan meminum air sewaktu dan selepas bersenam. British Dietetic Association mencadangkan pengambilan 2.5 L air sehari (termasuk jus dan teh/kopi) serta tambahan 750ml lagi jika anda sedang berdiet.

Bagi membiasakan kita meminum air secukupnya, kita perlu MEMASTIKAN BEKALAN AIR SENTIASA ADA. Minum apabila anda berasa dahaga, sewaktu bangun tidur, sebelum makan atau selepas beriadah.

Sumber: Allah Doktorku

Sebab tu kami sentiasa menekankan kepentingan air yang cukup dalam setiap konsultasi kami. 🙂

Jom minum air!!

Ieja Ibrahim
016-6658245

Advertisements

Author:

A Doctor by profession, a blessed mother of 3, a wife, daughter and sister. I'm also your preferred Shaklee Independent Distributor (ID 887121). Apart from treating patients using medicines, I believe in giving our body the best nutrition via food and supplements to maintain health and improve our quality of life. Feel free to whatsapp me at 016-6658245 for consultation.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s