Posted in ESP, HEALTH INFO, Protein

PROTEIN PROTEIN PROTEIN

Protein. Nama yang tidak asing lagi. Saya rasa rata-rata tahu yang protein ni merupakan salah satu sumber zat terbesar, kumpulan makanan terbesar selain karbohidrat.

Kenapa ye, protein ni penting sangat?
Ni rupanya molekul protein tu:

20140304-110751.jpg

Sebenarnya protein merupakan BUILDING BLOCKS atau batu-batu penyusun yang membuatkan kita ni jadi rupa orang. macam Lego yang disusun-susun, camtulah naa sel-sel kita bercantum jadi orang. Hebatnya ciptaan Allah, sampai kita tak nampak langsung penyambungnya kat mana. Sebab kecik sangat. Subhanallah.

Protein juga bertindak sebagai bahan bakar untuk kita menghasilkan tenaga. 1g protein boleh beri 4kcal tenaga. Bila tercerna, ia jadi asid amino yang sangat-sangat penting untuk fungsi dan metabolisme tubuh.

ni rupanya asid amino tu:

20140304-162332.jpg

Jadi APA PENTINGNYA PROTEIN??

– Dah namanya BUILDING BLOCKS, kalau takde protein, tak jadi lah orang, ye tak?

– jadi protein SANGAT-SANGAT penting untuk KESIHATAN KULIT, JANTUNG, dan ORGAN-ORGAN LAIN juga.

– kurang protein —> penyakit kwashiokor
– lebih protein —> beban pada buah pinggang.
Makanya, sebagai umat Islam yang begitu menekankan konsep WASATIYAH atau BERSEDERHANA, kita kenalah ambil protein mengikut kadar yang betul, demi menjaga kesihatan tubuh badan kita.

SUMBER PROTEIN

20140304-163200.jpg

20140304-163208.jpg

Sumber: wikipedia,
images: google

Advertisements

Author:

A Doctor by profession, a blessed mother of 3, a wife, daughter and sister. I'm also your preferred Shaklee Independent Distributor (ID 887121). Apart from treating patients using medicines, I believe in giving our body the best nutrition via food and supplements to maintain health and improve our quality of life. Feel free to whatsapp me at 016-6658245 for consultation.

One thought on “PROTEIN PROTEIN PROTEIN

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s