Posted in PROMOTION, ROKOK, Vivix

RESVERATROL DAN PEROKOK.

Assalamualaikum wbt

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ni sibuk mencari info tentang perokok dan resveratrol. Sebab ramai yang bagi testimoni bila ambil VIVIX, jadi tak selera nak merokok. Jadi saya pun cuba cari fakta yang menyokong testimoni ni.

Kebanyakan artikel yang saya jumpa menceritakan tentang kebaikan resveratrol pada perokok. Ini kerana resveratrol mengurangkan risiko penyakit kronik seperti sakit jantung dan penyakit paru-paru ke atas perokok.

Dalam satu kajian yang dibuat ke atas 4 kumpulan tikus; (Tikus lah kan, sebab lepas tu dia bunuh dan tengok sel kan bahagian trachea – salur pernafasan kat leher tikus tu. Takkan nak bunuh orang pulak), menunjukkan perbezaan sel yang ketara antara tikus sihat dan tikus yang terdedah pada asap rokok dan resveratrol.

Ni hasilnya:

image

Empat kumpulan tikus tu adalah:
1. Kumpulan kontrol – tikus biasa
2. Tikus yang terdedah dengan asap rokok
3. Tikus yang diberi resveratrol
4. Tikus yang terdedah pada asap rokok dan diberi resveratrol.

Kesimpulan:
Hasil kajian menunjukkan sel-sel trachea tikus kumpulan 2 menunjukkan kerosakan dan kecacatan disebabkan asap rokok. Kerosakan ini juga berlaku pada sel trachea tikus kumpulan 4, TETAPI, hanya sebahagian sahaja sel yang rosak, yang lain tu normal.

Maka, sebab tu lah perokok perlu ambil resveratrol. Satu, untuk membaiki sel rosak dan keduanya untuk menghilangkan ketagihan. Ini kerana, bila nutrient dan sel badan kita sihat, secara automatik ia akan menolak makanan yang kurang sihat. Dalam kes ni, nikotin dari rokok tu lah.

Sama jugak macam bila kita crave/mengidam nak makan makanan rapu, ia adalah petanda badan kita kekurangan sesetengah zat makanan. Macam ni:

image

Haa sebab tu ada yang kata lepas ambil vivix 5-6 hari terus rasa TAK NAK HISAP ROKOK/ LOYA DENGAN RASA ROKOK. Sebab sel badan dah mula pulih.

So, apa lagi, jom berhenti merokok.

Apa?? Vivix mahal??

Promo sepanjang Januari (sehingga 31 Januari 2015).

Duit beli rokok sebulan = Duit beli vivix sebotol. Pilihan di tangan anda. NAK MATI KE NAK SIHAT???

Sumber: Pubmed

Dr Ieja
Merokok membakar duit.
016-6658245

 

Advertisements

Author:

A Doctor by profession, a blessed mother of 3, a wife, daughter and sister. I'm also your preferred Shaklee Independent Distributor (ID 887121). Apart from treating patients using medicines, I believe in giving our body the best nutrition via food and supplements to maintain health and improve our quality of life. Feel free to whatsapp me at 016-6658245 for consultation.

2 thoughts on “RESVERATROL DAN PEROKOK.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s