Posted in Masalah Tulang

OSTEOARTHRITIS

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum..

Sempena bulan supplement tulang, jadi saya nak kongsikan sedikit tentang OSTEOARTHRITIS (OA).

Arthritis secara umumnya merupakan radang sendi. Biasanya menyebabk kesakitan, joint stiffness, bengkak atau sendi yang memerah. Terdapat pelbagai bentuk arthritis seperti Rheumatoid Arthritis, scleroderma, gouty arthritis dan lain-lain. Namun, 90% daripada arthritis adalah disebabkan oleh OSTEOARTHRITIS.

Faktor Risiko

Haa.. betapa biasanya OA ni. OA jarang ditemui pada pesakit berusia kurang 40tahun, tetapi hampir semua orang yang berusia 60 tahun ke atas menghidap osteoarthritis, sama ada anda sedar atau pun tidak. Majoriti penghidapnya adalah wanita (M:F = 1:3). Faktor lain adalah seperti sejarah kecederaan pada sendi, obesiti, pergerakan sendi yang berulangan (seperti typist, kerani yang banyak menggunakan keyboard computer).

Sebenarnya OA merupakan kesan daripada wear and tear, kesan penggunaan sehari-hari menyebabkan sendi rosak. (Atau haus kata orang kampung). Almaklum sendi hari-hari guna, lama-lama rosaklah dia. Mesian pun kalau pakai 24-7 cukup time dia kaput, betul tak? Haa badan kita pun macam tu lah lebih kurangnya. Sebab takde benda yg kekal kat dunia ni.

Ni contoh sendi sihat vs sendi yang diserang OA:

image

Pada peringkat awal, kadang kala tiada symptom yang dirasakan, cuma sedikit perubahan pada tulang yang boleh dikesan pada X Ray. Namun apabila keadaan sendi makin teruk, sendi boleh bergesel sesama sendiri sehingga menyebabkan bengkak dan sakit. Lama-kelamaan, boleh menyebabkan deformity pada sendi yang terlibat.

Sendi yang biasanya diserang OA:

image

Contoh deformity:

Pada lutut:

image

Pada jari tangan:

image

Semoga manfaat!! 

Untuk cadangan SUPPLEMENT UNTUK KESIHATAN SENDI, boleh klik entry ini.

Dr Ieja.

Advertisements

Author:

A Doctor by profession, a blessed mother of 3, a wife, daughter and sister. I'm also your preferred Shaklee Independent Distributor (ID 887121). Apart from treating patients using medicines, I believe in giving our body the best nutrition via food and supplements to maintain health and improve our quality of life. Feel free to whatsapp me at 016-6658245 for consultation.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s