Posted in BREASTFEEDING, Tips

BREASTFEEDING TIPS: ADAKAH BAYI SAYA LAPAR?

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

Antara masalah utama bagi ibu-ibu baru adalah dalam mentafsir keiinginan bayi. Ini kerana bayi hanya tahu menangis.

Lapar: nangis
Mengantuk : nangis
Kencing : nangis
Buang air besar : nangis
Kembung : nangis
Takut ; nangis
Sejuk : nangis
Panas : nangis
Terkejut : nangis
Nak peluk : nangis
Bosan ; nangis
Penat : nangis

Nangis je lah sampai mak pun nak nangis sekali. Haha dan adalah tidak membantu bila ada pula suara-suara yang memberikan cadangan- cadangan seperti:

Anak kau tak kenyang ni, sebab tu nangis.
Susu kau sikit kot, dia tak puas minum

Dan pelbagai cadangan lain yang kadangkala menduga kesabaran dan keimanan anda sebagai ibu baru.

Dalam entry hari ni, saya nak kongsikan tanda-tanda awal menunjukkan bayi anda lapar/ ingin menyusu.

image

Adalah penting untuk anda kenal pasti tanda-tanda awal ini. Terutama jika bayi anda jenis yang kurang sabar – nak sedut terus dapat susu banyak-banyak.

Haa.. bila macam ni, apabila bayi sudah menangis/merajuk, anda perlu menenangkan bayi sebelum menyusukan mereka. Dan ini adalah sangat-sangat mencabar. Ada jenis bayi yang semakin hilang sabar apabila let down reflex anda sedikit lambat – akibatnya ibu stress – dan susu lebih sukar untuk keluar.

Jadinya, cara mengatasi masalah ini ialah dengan segera menyusukan bayi sewaktu mereka mula menunjukkan tanda-tanda awal. Anda gembira, bayi lebih selesa. In sha Allah.

Semoga manfaat.

Dr Ieja
Your breastfeeding partner

Advertisements

Author:

A Doctor by profession, a blessed mother of 3, a wife, daughter and sister. I'm also your preferred Shaklee Independent Distributor (ID 887121). Apart from treating patients using medicines, I believe in giving our body the best nutrition via food and supplements to maintain health and improve our quality of life. Feel free to whatsapp me at 016-6658245 for consultation.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s