Posted in BREASTFEEDING, OsteMatrix, Problems, Tips

Gigi sakit selepas bersalin

Ada tak sesiapa pernah rasa macam ni? 
Kisahnya,  ada sorang pesakit datang bawak anak jaundis. Dah cek level jaundis anak,  saya pun tanya lah keadaan maknya. Ok tak menyusu,  ada apa-apa masalah ke? 

Mak nya kata,  lepas bersalin gigi saya sakit lah Doktor.

Dr : sakit bahagian mana? 

M : ni bahagian depan ni.  

Bila tengok gigi,  macam ok je (setakat kepandaian saya lah,  sebab saya bukan Dr gigi, kan?)

Saya pun mula lah soal siasat diet mak tu. 

Rupanya dia dah lama tak minum susu. Sejak lepas bersalin. Hmm ni macam antara tanda kurang kalsium je. Jadi,  selain dari jumpa Dr gigi,  saya cadangkan dia tambah pengambilan kalsium dalam diet harian.  

Pentingnya kalsium dalam diet ibu menyusu ni,  bukan sebab nakkan anak kita cukup kalsium,  tapi untuk kita sendiri sebenarnya. Sebab nutrisi dalam susu ibu tu tak terjejas dengan pemakanan ibu (kecuali dalam keadaan kekurangan zat makanan yang extreme). Nutrisi susu ibu tu sama je walaupun apa ibu makan.

Tapi, macam contoh kalsium ni,  kalau susu ibu tu tak cukup kalsium,  kalsium dalam badan ibu tu akan dilarutkan untuk memenuhi keperluan nutrisi susu ibu tu. 

Haaa apa jadi dekat simpanan kalsium ibu, menyusut dari hari ke hari. Sebab tu,  ada ibj yang baru usia awal 30an, dah mula sakit sendi, sakit tulang,  gigi reput. Sebab tu lah. Dah guna untuk kesayangan kita.  

Tapi,  jangan lupa pulak,  anak tu nak membesar,  kalau mak tulang reput,  macam mana nak jaga nanti, kan? Sebab tu,  kena pastikan pengambilan kalsium harian kita mencukupi. 

Mana nak dapat kalsium? 

Dari susu,  yogurt,  brokoli, sayur hijau, salmon dan ikan sardin. 

 

Ni antara sumber makanan yang tinggi kalsium. Oh, badam pun boleh. 

Tapi,  kalau jenis yang tak boleh minum susu tu,  boleh lah ambil pil kalsium. Yang penting,  pastikan keperluan kalsium harian anda cukup. Paling kurang 1000 –  1200mg sehari untuk ibu hamil dan menyusukan. 

Itu pun,  guideline je. Ada je ibu hamil yabg perlukan lebih. Macam saya,  walaupun konsisten makan 4 biji Ostematrix setiap hari (1000mg kalsium),  paras kalsium dalam darah saya masih rendah lagi. So kena ambil extra lagi. Ini semua bagi elakkan dari kena osteoporosis di kemudian hari. 

Jadi,  ibu-ibu semua,  pastikan kalsium anda cukup, tau! 

Jangan nanti umur 40 dah kena beli polident nak buat lekat gigi palsu. (ops!) 

Saya suka ostematrix sebab saya tak suka susu, dan kandungan dalam tu dah lengkap dah untuk tulang saya. 

Cegah sebelum parah  katanya.. Hehehe.. 

Biiznillah. 
Dr Ieja. 

Author:

A Doctor by profession, a blessed mother of 3, a wife, daughter and sister. I'm also your preferred Shaklee Independent Distributor (ID 887121). Apart from treating patients using medicines, I believe in giving our body the best nutrition via food and supplements to maintain health and improve our quality of life. Feel free to whatsapp me at 016-6658245 for consultation.

Leave a Reply

